Európai Méhész

Trans

Bejelentkezés

Felhasználónév

Jelszó



Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése

Régi oldal


Hasznos vitaindító a Méhészet szaklapban (08/2016)?

Bencsik JózsefBencsik József
A fölvetett tárgykör, vitaindító , esetenként valóban több mint érdekes, gyakorlat lehet! Valójában nem vitatkozás a fő cél, hanem az olyan elgondolások, tervek, ajánlatok megfontolása, amelyek megvalósítása, valóban érdemlegesnek számíthatnak a méhészeti szakmának. Számos területen kínálkozik, számos alkalom. De igazában nem látjuk azokat, de talán ha többen látjuk, azt a keveset, akkor azt más kép láthatjuk! Magam is mint műkedvelő méhész , régóta morfondírozok a szakma kibontakozásához szükségesnek mutatkozó feltételek megvalósításán. Így ez nem csak a méhek által begyűjtött, elő állított különböző termékek oldalán, de szakmában alkalmazott eszközök, eljárások meg újításában, is. A közelmúltban szerkesztett idevonatkozó írásaim megjelentek francia nyelven, a szaklapokban, de ma is jelen vannak a www.rhone-apiculture.fr honlapon (rubrique : Tribune libre……) többféle témakörben. Közöttük, egyesek, angol fordításban is, még az USA- ban is. De így magyar nyelven is, többek között, 2006 év óta, a www.europaimehesz.atw.hu honlapon, ma is olvashatóak.
A mézárak jelentős zuhanása a világpiacon, valóban, kínos jövedelem csökkenést okozott a magyar méhészek részére is. A nehézségeket még megtetőzte a méhbetegségek fokozódó terjedése és nem utolsó sorban az egyre csökkenő mézhozam is . Mégis nem így, a különféle másodlagos méhészeti termékek esetében. Közöttük első helyen a minőségi virágporok, ugyancsak , és például a “hydromel” mézes itóka , vagy akár a méhgyanta,. . . esetében is. Márpedig egy méhész akit kizárólag a méz termelése érdekel, az lemond a többi termékből származtatható jövedelemről? Holott, ilyen termékek előállitása végülis méhésznek ténylegesen is, a rendelkezésére állnak, és jelentősen jövedelmezőek is lehetnek .Miközben a fogyasztási igények, a kereslet is jelentősen, emelkednek Az ilyen termékek jó áron értékesülnek, nincs árcsökkenés. Így ez, és pontosan a virágpor esetében is.
Ezúttal a virágpor fogyasztásának növelése érdekében, a “vitaindító” hírekre hivatkozva , 84 évesen megint kezdeményezni szeretnék ! “Egy gondolat bánt engemet,. . . . Ágyban, párnák közt halni meg”: Petőfi Sándor versének nyomán. Elgondolás : A virágport is termelő magyar méhészek alapítanának egy “Virágpor Méhész” társulatot. Majd a társulat a joghurtot gyártó cégekhez fordulna, egy jó illatú “virágpor” ajánlattal: Tegyünk néhány grammnyi súlyú virágport a fogyasztó joghurttal telített tégelyébe! Ezzel az eljárással alaposan megjavíthatnánk a joghurt ízét, illatát, megnövelnénk annak minőségét, természetes vitamin, és energia oldalán is. Felhívni a figyelmet: A méheink közel 80 millió évet megéltek, kizárólag a méz és a virágpor fogyasztásával ! Legyen a virágpor fogyasztása is, népszerű, mint a méz, és lényeges a korszerű fogyasztó szemében is akár a virágporos joghurt rendszeres fogyasztásával. Egy jó hír könnyen elterjedhet. A virágpor, mint egyre keresettebb sikeres táplálék, jó pénzért nagy mennyiségben értékesithető lehet . Így az, előbb a körzet, majd az országos, miért ne EU szinten? Fogyasztása, a nagyközönség növekvő igényei közé sorolható lehet a közeljövőben, mint hatásos egészségvédő, természetes tápanyag . Egyes virágporok illatosabbak mint mások, közöttük egyesek különleges vitaminokat is tartalmaznak. Mi több, mások, akár gyógyászati kezelésre is alkalmasnak bizonyulhatnak. Az újabb kutatások, felfedezések folytán, széles alkalmazási szintre számíthatnak.
Valamikor, több mint 20 évvel ezelőtt magam is próbálkoztam egy úgynevezett “Tiszta Virágpor “ termelésével, mint műkedvelő méhész no persze nem ipari szinten. Sikerült is, egy olyan virágpor elszedőt szerkesztenem, amely önműködően “tiszta” virágport gyűjtött. Ráadásul, kiderült hogy így eljárni lehet, szinte kiméletesen, vagyis a méhcsalád működésének különösebb zavarása nélkül. Az ajánlott megoldásnak volt is sikere. Az eljárás megjelent a méhészeti szaklapokban, és bemutatásra is került, egy francia, országos kongresszuson is. Ha jól emlékszem a szerkezet és az eljárás leírása magyarul is megjelent a www.europaimehesz.atw.hu honlapon is. Mindezek folytán, nem mutatkozott jelentős kibontakozás sem az eljárás sem a virágpor termelése oldalán. Nem véletlenül! A fogyasztó nagyközönség többségének abban az időben, közel 25 évvel ezelőtt, ugyanis, nem volt ilyen termékre különleges igénye. A “környezet rongálódása” ismeretlen volt! Különben is, a nagyfogyasztó közönségnek semmi ismerete a virágpor fogyasztásából származó, előnyös hatásokról. Ismeretterjesztő hirdetmények híjján, így hát sikertelenségre ítélt fogyasztási cikk lett a virágpor nagybani fogyasztásának ügyéből. A “Bio” áruházakban ugyan, még ma is kapható különleges virágpor, de nagyközönség, talán csak néhány % -a vásárol az ilyen áruházakban. Miközben ma, a közönséges joghurt, virágpor nélkül, szinte mindennapi tömegfogyasztási termék l
Márpedig, a virágpor termelő méhészek , komoly jövedelemforrásra számithatnának, amennyiben sikerülne a szuperàruházak, pédául joghurt szolgáltatóit meggyőzni a tiszta, szermentes, virágporral zamatosított, vitaminokkal erősített, tejtermékek szolgáltatásával.
Ez esetben a fogyasztói nagyközönség is meggyőződhet a viràgpor fogyasztásának előnyeiről, legyen az a virágporos joghurttal és azontúll! Mig a magyar méhészek is megtalálnák a szakmabéli és pénzügyi számitásaikat, megélhetésüket. Legyen ezen, elgondolás, ajánlat, “vitaindító”!
Máris föltehető, hogy a mai fogyasztói tömegek felvilágosultsága minden bizonnyal alaposan megváltozott, kiszélesedett, az utóbbi 25 év alatt. Megnövekedettek a fogyasztási cikkek minőség igényei is. Márpedig a virágpor is, a méz is, joggal sorolható, a vitaminokkal telített fogyasztási cikkek közé. A korábbi, és a mai, orvosi tudományos kimutatások is igazolják. Mindezek ellenére a mai szuper áruházak polcain virágporral gazdagitott, nemesített , a tömeges élelmiszer termékek között joghurt nem található.
Az ajánlott elgondolás szerint, eljött az idő, olyan mindennapi méhészeti fogyasztási cikk előállitására, egy újabb eljárási lehetőség , amely a méhészeti szakma megbecsülésére szolgálna. A címkéken világosan hirdetve, kiemelve, a különböző vitaminok jelenléte, azok fogyasztásának előnyeivel. Ilyen termékek előállítása, elsősorban a gyártó és az értékesítő kereskedő közvetlen ügye. De ugyanakkor a méhész ugye is, aki a méhészeti adalékokat termeli. Ésszerűnek, és remek eljárásnak mutatkozna, többek között, például, néhány joghurt gyártó cégnél, feltenni a kérdést : érdekelné-e az iparágat új, egyben értékesebb tejtermék árukat kínálni , mint például a virágporral, mézzel, gazdagitott joghurt ? Az eljárás nem de komoly minőségi előnyökkel szolgálna a fogyasztóknak, egyben a gyártónak is, a kereskedőnek is ? Majd meglátjuk, ha ki próbáltuk ? Nem könnyű dolog megtalálni azt az egyensúlyt amely mindenkit kielégít, a méhészt, a gyártót, a kereskedőt, és a fogyasztót ! De siker esetén mindenki jól járna , és nem utolsó sorban a méhész ! De nem nekik lenne illő, és alkalmatos, megtenni az első lépéseket, ajánlatokat, ez irányban ?
Természetesen szabadon továbbítható, leközölhető !
joseph.bencsik@free.fr 2016 október!

Comments

Hozzászólások

Még nem küldtek hozzászólást

Hozzászólás küldése

Név:

Ellenőrzőkód:
Ellenőrzőkód


Generálási idő: 0.03 másodperc